Puppy Aptitude Test
Test na ustalenie uzdolnień szczeniaka
Twórcami testu są Joachim i Wendy Volhard. Test ten jest obecnie powszechnie wykorzystywany dla ustalenia rodzaju zdolnosci, skłonnosci i przydatności szczeniaka w przyszłym współżyciu z człowiekiem. Pozwala na dokładne określenie do jakiego typu szkolenia i późniejszej pracy z człowiekiem dany szczeniak się nadaje i jaki ma charakter / psychikę.
Test należy wykonać w 6-stym tygodniu życia szczeniąt. Koniecznie w pomieszczeniu, w którym szczenięta będą po raz pierwszy w życiu. Egzaminator i osoba asystująca, która zapisuje wyniki, muszą być całkowicie obce szczniakom. Hodowca powinien zadbać, aby szczeniaki bezpośrednio przed testem były w normalnym stanie swojej aktywności (nie zaspane, nie głodne, nie bezpośrednio po posiłku itd.)
Próba 1. Towarzyskość - kontakt socjalny
Hodowca przynosi szczeniaka do pomieszczenia przeznaczonego na testowanie. Egzaminator czeka w części przeciwległej do wejścia - hodowca zostawia psa na podłodze i wychodzi. Egzaminator klęcząc, klaszcze w ręce i woła psa do siebie.
Cel: Ustalenie stopnia towarzyskości do człowieka, zaufania lub niezależności.
- Przybiega chętnie (z entuzjazmem),ogon uniesiony, skacze na egzaminatora, łapie zębami za ręce, szczeka lub warczy
- Przybiega chętnie, ogon uniesiony, opiera się o egzaminatora przednimi łapami, liże ręce
- Przybiega chętnie, ogon uniesiony
- Przybiega chętnie, ogon opuszczony
- Podchodzi z wahaniem, ogon opuszczony
- Nie zbliża się do egzaminatora
Próba 2. Podążanie za egzaminatorem
Egzaminator wstaje i powoli odchodzi, zachęcając szczenię o podążania za sobą. Należy być pewnym, że szczenię widzi co robi testujący. Szczenię zachęca się mówiąc do niego i przyciągając jego uwagę.
Cel: Ustalenie zdolności/chęci podążania za człowiekiem.
- Podąża chętnie, ogon uniesiony, plącze się pod nogami, łapie stopy zębami
- Podąża chętnie, ogon uniesiony, plącze się pod nogami
- Podąża chętnie, ogon uniesiony
- Podąża chętnie, ogon opuszczony
- Podąża z wahaniem, ogon opuszczony
- Nie podąża za egzaminatorem lub odchodzi od egzaminatora
Próba 3. Ograniczenie swobody ruchów - dominacja
Egzaminator klęcząc delikatnie przewraca szczeniaka na grzbiet i przytrzymuje w tej pozycji przez 30 sekund.
Cel: Ustalenie stopnia podporządkowania fizyczną dominacją egzaminatora.
Określenie tendencji do walki lub ucieczki.
- Walczy zaciekle, wyrywa się, gryzie
- Walczy zaciekle, wyrywa się
- Spokojny, walczy, uspokaja się, nie unika wzroku egzaminatora
- Walczy, uspokaja się
- Nie walczy
- Nie walczy, unika wzroku egzaminatora
Próba 4. Powrót do równowagi - dominacja socjalna
Egzaminator, nadal klęcząc, uwalnia szczeniaka, pozwala mu wstać i zaczyna głaskać wzdłuż grzbietu. Głaskanie trwa tak długo, aż pies okaże zachowanie umożliwiające pełną ocenę według poniższej skali.
Cel: Oznaczenie stopnia, w jakim szczeniak reaguje na zmianę zachowania człowieka i sprawdzenie, czy stara się odzyskać straconą pozycję.
- Skacze na egzaminatora, wspina się używając przednich łap, gryzie, warczy
- Skacze na egzaminatora, wspina się używając przednich łap
- Wspina się i przytula do egzaminatora, usiłuje lizać jego twarz
- Łasi się, liże ręce egzaminatora
- Przewraca się na grzbiet, liże ręce egzaminatora
- Odchodzi i trzyma się z daleka od egzaminatora
Próba 5. Sytuacja utraty kontroli - dominacja przez uniesienie w górę
Egzaminator chwyta szczeniaka i trzymając bezpiecznie w obu dłoniach splecionych pod klatką piersiową unosi około 50 cm nad ziemią - test trwa 30 sekund.
Cel: Ustalenie, w jakim stopniu szczenię akceptuje dominację, znajdując się w pozycji uniemożliwiającej kontakt z podłożem (brak kontroli)
- Walczy zaciekle, gryzie, warczy
- Walczy zaciekle
- Nie walczy, odprężony (spokojny)
- Walczy krótko, następnie uspokaja się, liże ręce egzaminatora
- Nie walczy, liże ręce egzaminatora
- Nie walczy, nieruchomieje
Próba 6. Chęć aportowania
Egzaminator klęczy blisko szczeniaka i ugniata kartkę papieru, tworząc zeń kulę, następnie bawi się nią, starając się zwrócić uwagę psa. W momencie, gdy szczeniak okaże zainteresowanie, egzaminator rzuca kulę na odległość 1 - 1,5 metra.
Cel: Testowanie chęci do pracy z człowiekiem. (Stwierdzono wysoką zależność między naturalną zdolnością do aportowania a zdolnością do pracy.)
- Biegnie za kulką, podnosi ją i ucieka daleko od egzaminatora
- Biegnie za kulką, zatrzymuje się przy niej, nie wraca
- Biegnie za kulką, podnosi i wraca z nią do egzaminatora
- Biegnie za kulką, wraca bez niej do egzaminatora
- Rusza za kulką, ale przerywa bieg - traci zainteresowanie
- Nie reaguje na poruszającą się kulkę
Próba 7. Reakcja na dotyk - ból
Egzaminator ściska skórę między palcami przedniej stopy szczeniaka używając palca wskazującego i kciuka (Nie używać paznokcia!). Po ściśnięciu egzaminator liczy do dziesięciu i zwalnia nacisk, gdy pies próbuje uwolnić łapę.
Cel: Ustalenie stopnia odporności na dotyk i lekki ból.
- Reakcja po 8-10 sek.
- Reakcja po 6-7 sek.
- Reakcja po 5-6 sek.
- Reakcja po 2-4 sek.
- Reakcja po 1-2 sek.
Próba 8. Reakcja na dźwięk
Szczeniak umieszczony jest pośrodku pomieszczenia, egzaminator upuszcza na podłogę przedmiot, który, uderzając o podłogę, wydaje głośny, ostry dźwięk. Można użyć średniej wielkości metalowej pokrywki, albo pęku klyczy. Przedmiot powinien upaść około metra od testowanego psa.
Cel: Sprawdzenie wrażliwości na ostry dźwięk, może to być też test na wykrycie wczesnej głuchoty.
- Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, podchodzi szczekając lub warcząc
- Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, szczeka lub warczy
- Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, okazuje zainteresowanie i podchodzi do przedmiotu
- Słucha, lokalizuje źródło dźwięku
- Przestraszony wycofuje się, chowa się
- Ignoruje dźwięk, nie wykazuje zainteresowania
Próba 9. Reakcja na ruch
Szczeniak umieszczony jest pośrodku pomieszczenia, egzaminator używa ręcznika z przywiązanym do niego sznurkiem. Pociągając za sznurek powoduje, że ręcznik porusza się przed szczeniakiem w odległości około 0.5 metra.
Cel: Sprawdzenie rodzaju reakcji na nieznany, poruszający się przedmiot.
- Obserwuje, atakuje i gryzie
- Obserwuje, szczeka, ogon uniesiony
- Obserwuje z zainteresowaniem, podchodzi i próbuje zbadać bliżej (wącha, dotyka nosem, łapą)
- Obserwuje, szczeka, ogon podwinięty
- Ucieka, chowa się
Próba 10. Stabilność
Egzaminator otwiera parasol w odległości ok. 1- 1,5 m od szczeniaka i delikatnie kładzie go na podłodze.
Cel: Ustalenie rodzaju reakcji na obecność dziwnego dźwięku.
- Spogląda i podbiega do parasola, gryzie i warczy
- Spogląda i podbiega do parasola, obwąchując go ostrożnie
- Spogląda i idzie zbadać
- Siedzi i przygląda się, ale nie podchodzi do parasola
- Ucieka od parasola
- Nie wykazuje żadnego zainteresowania
Podsumowanie i analiza wyników
W większości ocena 1
Osobnik wybitnie dominujący, agresywny, łatwo prowokowany do gryzienia. Natura dominującego psa powodowała będzie stałą walkę o pozycję pierwszego w stadzie. Wymaga właściciela z bardzo dużym doświadczeniem w pracy z dominującymi, agresywnymi psami. Nie nadaje się do roli psa domowego, właściwie trenowany może pracować jako pies wartowniczy lub policyjny.
W większości ocena 2
Osobnik dominujący i pewny siebie. Może być łatwo sprowokowany do gryzienia, ale jest w stanie łatwo zaakceptować przewodnictwo doświadczonego właściciela. Nie nadaje się dla osób niezdecydowanych, obawiających się podejmować decyzje. We właściwych rękach psy takie mają szansę na duże osiągnięcia w treningu i pracy. Mogą spełniać rolę psa domowego, gdy właściciele posiadają wystarczającą wiedzę na temat pracy z dominującym psem i dysponują czasem na trening i długie spacery z psem.
W większości ocena 3
Osobnik otwarty i przyjacielski, zdolny do przystosowania się do każdej sytuacji, pod warunkiem, że poddany zostanie regularnemu treningowi. Elastyczny temperament pozwoli na adaptację do różnych środowisk - pies musi być jednak szkolony przez doświadczonego właściciela lub pod okiem doświadczonego trenera. Może być zbyt trudny dla starszych wiekiem właścicieli lub rodzin z małymi dziećmi. Wymaga dużo czasu na pracę i spacery.
W większości ocena 4
Osobnik łatwy do kontrolowania, łatwo adoptujący się, wyraźnie podporządkowujący się właścicielowi i oczekujący jego przewodnictwa. Łatwy do trenowania, dobry wybór dla rodzin z dziećmi, nadający się zdecydowanie na psa domowego. Okazuje mocne przywiązanie do wszystkich członków rodziny. Brak pewności siebie może powodować trudności w szkoleniu - wymaga umiejętnego podejścia oraz pozytywnych metod treningowych.
W większości ocena 5
Krańcowo poddany, brak pewności siebie. Tworzy bardzo mocną więź z właścicielem, wymaga stałej opieki, częstych zachęt i wyraźnego poparcia. Niewłaściwie wychowywany staje się psem nieśmiałym, a nawet bojaźliwym. Nadaje się najbardziej dla starszych, cierpliwych osób, o spokojnym, unormowanym stylu życia.
W większości ocena 6
Osobnik niezależny, nie zainteresowany kontaktami z ludźmi. Bardzo rzadko zdarzają się psy z takimi wynikami. Psy z ras północnych - husky, malamuty, samoyedy, a także basenji oraz psy gończe mogą okazać ten poziom niezależności.
Opracowano na podstawie Puppy Aptitude Test - Joachim i Wendy Volhard.
http://www.volhard.com
hodowla ARESIBO (FCI)